Fysiotherapie het Wooldrik | Acupunctuur

Acupunctuur

Hoewel acupunctuur vaak nog wordt gezien als een techniek om pijn te verlichten, is het veel meer dan dat. In tegenstelling tot de traditionele Westerse geneeskunde, waar pijn vaak als een klacht op zich wordt beschouwd, wordt er in de Chinese geneeskunde bij elke klacht steeds naar de volledige mens gekeken.

Volgens de traditionele chinese geneeskunde bestaat er een onzichtbaar energetisch netwerk dat door en over het gehele lichaam loopt. Dit netwerk bestaat uit acupunctuurbanen of wel meridianen. De energie die hierin stroomt wordt Qi genoemd. Qi dient altijd gelijkmatig te stromen en voldoende aanwezig te zijn.

Bij verstoringen in deze energiestroom kunnen er ziektes ontstaan. Met behulp van acupunctuur kan men de Qi weer laten stromen.

Behandeling met Acupunctuur
Er zijn 12 hoofdmeridianen die elk verbonden zijn met een van de orgaansystemen van ons lichaam. Ze vormen samen een energetisch netwerk. Op de meridianen liggen de acupunctuurpunten waarin de therapeut naalden prikt.

Door het zetten van naalden in een aantal acupunctuurpunten kan de energie in de meridianen worden beïnvloed. Elk van deze punten staat namelijk in contact met een orgaan of met een bepaalde lichaamsfunctie. Zo zijn er punten die pijnstillend kunnen werken doordat het prikken van deze punten stoffen in de hersenen vrijmaakt (de zogenaamde endorfines) die een zelfde werking hebben als pijnstillers.

Het prikken gebeurt met heel dunne en buigzame wegwerpnaalden, waardoor het prikken niet pijnlijk is. Nadat de naald is gezet zult u eventjes een tinteling voelen, het “De-Qi” gevoel. Hoe lang de naalden erin blijven zitten is afhankelijk van de klacht. Dit varieert van 15 tot 45 minuten.

Edu Roozendal
Fysiotherapeut, Osteopaat, Acupuncturist